Superguiden för dig som ska volontärarbeta i La paz!

Att åka över halva jordklotet på sin semester, för att gå upp tidigt och arbeta, och dessutom betala för det. Är du inte klok, säger vissa! Idén är svårsmält för många. Men jag övertygade tillslut min sambo, Martin, att följa med på min andra volontärresa och åka till La Paz, Mexiko för att arbeta med det marina livet. När vi kom hem så berättade Martin för mig att detta var den häftigaste resan han gjort. Och jag kan bara hålla med…

Vi åkte dagen efter jul och efter en 24 timmars resa nådde vi La Paz – en gemytlig och lugn ort. Vinter här pågår samtidigt som att det är vinter i Sverige och det ligger en nordanvind i luften. En tröja och långbyxor på kvällen rekommenderas. Men vi är inte här för solen. Vi är här för havet och allt som lever där. Under vintern är havet som mest aktiv i La Paz. Nordanvinden drar in maten i viken precis utanför La Paz, och med maten följer de mest magnifika djuren efter in till hamnen.

La Paz betyder ”fred”

Mexiko är känt för droger och kriminalitet. Det finns förmodligen flera orter som turister bör undvika. Men La Paz är inte en av dessa. Vi hade många fördomar. Men ingen av dessa stämde med överens med verkligheten. Människorna i staden var hjälpsamma och trevliga. Ingen försökte lura oss på pengar och alla de som vi hade bestämt planer med höll vad de lovat. På spanska betyder La Paz ”fred”, och människorna som lever där beskriver sin stad som stressfri och harmonisk. Det kan säkert bero på att La Paz inte ”drivs” av turism. De flesta arbetar för staten och inom ekonomi. Därför kryllar inte La Paz heller av en massa säljare. Ingen bryr sig om att vi är turister.

Ett plus i kanten är att maten är fantastiskt god och dessutom väldigt billig. All fisk är färsk och kostar endast några kronor. En trerätters för två kostar endast någon hundring. Var inte heller rädda för att utforska de mindre lokala restaurangerna på bakgatorna. Där kan ni fynda de mest intressanta rätterna.

Första dagen som volontär i La Paz, Mexiko – världens akvarium

Vi går upp klockan 07:00 och möter projektets ansvarig, Darren, vid hamnen strax efter kl 08:00. Vi är ensamma. De andra båtarna brukar lämna hamnen vid kl 10, men vi vill vara först ut från hamnen.

Med en kort båtresa på ca 10 minuter tar vi oss ut ur La Paz´s hamn och förbi sandbanken ute på havet. Precis där svärmar havets största fiskar, valhajarna. De är lätta att se från båten. Deras stora skuggor och prickiga skinn lyser genom vattenytan. Darren ser en skugga och signalerar för mig och Martin att ta på oss vår snorkelutrustning. Nu är det aktion! Jag slänger på mig simfötterna och kastar mig i vattnet. Jag söker efter valhajen med ser den inte. Jag vänder mig om och där är den. På väg rakt emot mig. En åtta meter lång valhaj med gigantiskt huvud. Jag blir chockad och börjar vifta med armar och ben för att försöka simma över den. Jag är oerfaren och tror att vi kommer krocka. Men den simmar lugnt och bryr sig inte det minsta om att jag panikartat flaxar med armarna precis bredvid den. Idag vet jag att valhajarna har censorer som hjälper dem att specificera exakt var jag befinner mig. Valhajen äter plankton och till skillnad mot deras släckningar med huggtänder är valhajen helt ofarliga för människor. Jag kommer upp med huvudet över vattenytan och precis då hoppar två delfiner upp ungefär en meter bakom mig. Jag missar dem men Martin skriker till mig att vända mig om. Vi hör delfinernas melodiska ljud genom vattnet. Efter några minuter åker vi iväg med båten för att söka efter nästa haj. Vi finner ett par till den dagen och dokumenterar samtligas kön, storlek samt om de har några skador från till exempel en båtpropeller. Vi har en undervattenskamera som vi fotar hajarna med. Deras prickiga skinn fungerar som ett fingeravtryck och genom att fota hajens fläckar kan vi senare identifiera hajen i datorn. Hittills har Darren identifierat 83 nya valhajar denna säsong. La Paz är väldens bästa ort att kunna se valhajar på. Chansen att åka ut och se en är nästan hundraprocentig såhär års.

Havet utanför La Paz kallas för världens akvarium, och jag kan idag förstå varför. Under resan fick jag se mer marint liv än vad jag har gjort under hela mitt liv.

Vad gör man som volontär?

Det finns väldigt lite forskning på valhajar och det finns mycket frågetecken kring djuren. Man vet fortfarande inte hur de rör sig, var de parar sig eller vart de tar vägen efter att de lämnat La Paz. Många av dessa frågor är man med och klurar ut som volontär. Dagarna börjar med att man åker ut tidigt med båten för att dokumentera valhajar.

På eftermiddagen lägger man in alla foton i en dator och skriver in noteringar som man gjort under dagen. Den kan innebära skador på djuren, dess kön samt storlek. Datorn identifierar hajens prickar och vi kan se att en haj hade besökt La Paz även under vintern 2015. Arbetet är stressfritt och Darren ger dig mycket frihet att hitta på andra aktiviteter, och ni hittar också på en del aktiviteter tillsammans. Han hjälper även till om att tipsa om restauranger eller boka utflykter.

Att ta sig runt i Baja California

La Paz har mycket att bjuda på men jag kan rekommendera att ta ett par dagar för att utforska närliggande orter. Den mexikanska halvön, Baja california – som La Pax är placerad på, har mycket att erbjuda. I närheten finns Baja Californias enda levande rev, lyxresorten Cabo, sjölejonens paradisö Isla Espiritu Santo, Balandra Beach – en av världens vackraste städer samt surfstaden Todos Santos där chansen är stor att få se sköldpaddor. Att ta sig runt är enkelt och billigt. Vi testade både lokalbussarna, att hyra bil och cyklar.

Balandra Beach – en av världens vackraste stränder

Ungefär 45 minuter med buss från La Paz ligger Punta Balandra – rankad som en av världens vackraste stränder. Bussen kostar 25 kronor tur och retur och man köper biljett på La Paz busstation som ligger längs strandpromenaden och huvudgatan som kallas ”Malecon”. Punta Balandra har olika vikar och man kan vandra längs kusten för att komma till nästa vik, och en ny strand. Badskor rekommenderas för att skydda fötterna och vi köpte var sitt par för bara 100 kronor styck. Fråga busschauffören var du ska gå av, men du kommer knappast att vara ensam som ska dit på bussen. Sen är det bara att bada och vandra längs kusten. Man kan hyra både kanoter och SUP (stand up paddle board). Du kommer finna vita tomma stränder. I en av vikarna finns även La Paz’s signatur-sten, som är en svampsten utformad som ett rökmoln.

Lyxresortern Cabo San Lucas

Ungefär två timmar söder ut från La Paz ligger Cabo – ett av världens exklusivaste lyxresorter. Även hit går det lokalbussar från La Paz som kostar 200-300 kronor. Vi valde dock att hyra en bil för att enklare kunna ta oss vidare runt Baja California. I Cabo hittar man allt. Men var beredd på att priserna är betydligt högre än i La Paz. Gillar man häftiga nattklubbar och restauranger så är Cabo staden för dig. Cabos kust är gränsen mellan Gulf of California och Stilla havet. Utanför deras hamn simmar knölvalar, blåvalar och gråval. Vi såg fyra knölvalar när vi åkte ut med en båt på valsafari en förmiddag.

I Cabo finns det mängder av säljare som önskar att sälja aktiviteter till turister. Vi bokade en dag för ridning samt att köra ATV´s/fyrhjulingar. En otroligt vacker utsikt över havet och solnedgången som toppades av ett stim med rockor som hoppade över havsytan – en otroligt mäktig upplevelse. Bilderna får tala för sig själva.

Nationalparken Cabo Pulmo – Baja California´s enda levande rev

En dag tog vi bilen ett par timmar bort från Cabo San Lucas till nationalparken Cabo Pulmo för att snorkla i det enda levande korallrevet vid Baja California. Se till att hyra en lite större bil (till exempel en SUV) eftersom en hel del av bilkörningen i nationalparken sker på grundvägar som är allt annat än platta, och resan blir lite behagligare. I den lilla orten Cabo Pulmo precis vid havet, som inte är större än en liten by, kan man hyra snorkelutrustning om man inte har med sig egen. Här åt vi lunch och körde sedan vidare till Los Frailes. Korallrevet här kommer du åt direkt från stranden.

Isla Espiritu Santo – sjölejonen´s ö

Detta får man inte missa! En otrolig upplevelse. Ön Isla Espiritu Santo ligger ca 2 timmars båttur från La Paz. Detta är en halvdagstur och kostar ca 800 kr. Här kommer ni snorkla med en mängd nyfikna sjölejon. De är nyfikna och simmar gärna nära.

Todos Santos – gemytlig surfstad

Todos Santos ligger mellan Cabo och La Paz på Baja Californias västra kust. Todos Santos var staden för mig.  En surfer-dude-stad med massor av karaktär. Strandrestauranger och en avslappnad attityd. Varje kväll så kläcks sköldpaddsägg längst stranden. Ett måste för den som har möjligheten!

Trevlig resa!

Att arbeta som volontär ger dig ett unikt minne för livet. Du kommer nära den lokala kulturen och människorna, skaffar volontär-vänner från hela världen samt lär sig en massa om hajarna och det marina livet. Planera er resan mellan oktober-februari då det finns som flest valhajar utanför La Paz. Vädret under perioden varierar mellan molnigt och strålande sol och värme samt en vattentemperatur på runt ca 24 grader. Men som volontär kommer du ha fullt upp med att uppleva vad havet har att bjuda på. Att köpa med en undervattenskamera rekommenderar jag också. Jag köpte en Olympus TG-4 som jag är väldigt nöjd med.

Fortsätt simma!

Daniel Wilke och Martin Zeilon

Projekt

Fler berättelser

Ebba undervisade på Bali

Jag har nyss spenderat 3 veckor på Bali med volontärresor och jag kan enkelt säga att jag har njutit av varje minut. Att åka dit själv lite nervöst. Det var första långresan jag gjorde ensam. Jag visste heller inte vad

Läs mer »

Sofia på Baby Rhino i Sydafrika

Mitt första intryck När jag anlände på flygplasten i Johannesburg var Gary från projektet väldigt snabb att hitta mig. Han kom fram till mig och presenterade sig. Han hjälpte mig sedan att köpa ett sydafrikanskt sim-kort så jag kunde använda

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev