Teres äventyr med ökenelefanterna

Jösses så spännande och som jag har längtat efter att få göra den här resan och nu helt plötsligt står jag här. Planet har landat i Walvis Bay som ligger längs Namibias härliga kust. Det är ett fantastiskt ökenlandskap med sanddynor så långt ögat kan nå och Atlantens starka vågor strömmar in.

Det är så vackert och gripande och tar helt andan ur mig. Vad ska jag då göra här?

Jo jag ska åka till ett projekt som arbetar med konflikten mellan elefanter och människor.

Varför finns denna konflikt?

Människor som bor bland elefanter har problem då elefanterna ofta kommer och förstör deras vattentankar för att släcka sin törst. Detta gör att människor skjuter elefanter och idag finns det bara ca. 600 ökenelefanter kvar. Projektet som jag är på jobbar med att lösa denna konflikt och det gör dem delvis genom att volontärer kommer dit och hjälper lokalbefolkningen bygga murar runt sina vattentankar så att inte elefanterna ska kunna förstöra. Ett annat sätt är att utbilda lokalbefolkningen om hur de tryggt kan leva bland elefanterna.

Weekend i kuststaden Swakopmund

Men först dags för en weekend i kuststaden Swakopmund. Jag hann med ett dopp i havet och sedan körde jag quad bike bland dynorna. En superkul upplevelse med ett snabbt fordon och härliga vyer.

Dag två hann jag med en tur till Sandwich Harbour och då åkte jag med en fyrhjulsdriven bil bland dynor längs kusten i ett riktigt blåsväder. Jag klättrade upp på en av dynorna för att se denna plats på bästa sätt. Hav och dynor i harmoni med varandra. Lite sand i ögonen får man räkna med när det blåser för fullt. Swakopmund är en fantastisk stad där man kan njuta av både lugn och ro och härliga middagar eller ett sprakande nattliv.

DSCN0483Elefanter, camping och stjärnklara nätter

Nu är det dags för projektet och jag åker med Chris som är projektansvarig 4,5 timme ut till området Damaraland där elefanterna bor. Projektet varar vanligtvis i två veckor och första veckan bygger volontärer en mur runt en vattentank för att skydda den från elefanterna. Då campar man på bondens mark som man hjälper just då.

Eftersom jag bara har en vecka på mig, så har jag missat denna veckan och kommer direkt till Base Camp där volontärerna bor över helgen. Det ligger längs en flodbädd och man sover i ett träd på ett golv av plankor eller i tält om man hellre vill det. Där finns dusch och toalett och här är verkligen ett bra ställe att slappna av på. Jag möter volontärerna som just nu är elva stycken och två av dem lagar middag över öppen eld. Vi följer ett köksschema så det är alltid två som lagar mat varje dag.

Jag slår mig ner vid det stora middagsbordet och äter en god middag och sedan går jag och lägger mig på en madrass i trädet och somnar gott.

Nästa morgon är det dags för äventyr och vi packar två bilar med allt vi behöver för att kunna campa i tre nätter. Vi åker sedan ut för att leta reda på elefanterna i området. Vi kör på dåliga vägar in i vildmarken och följer elefanternas fotspår. Efter cirka två timmar får vi se vår första elefant och sedan en till och en till. Det är två vuxna elefanter och en liten bebiselefant. De äter gräs och löv från träden och vi sitter tyst och tittar på dem från bilen bara några meter därifrån. Det är fantastiska djur och jag njuter av varenda sekund.

Lunchpaus i den uttorkade floden som består av mackor och vatten. Det är varmt så att dricka mycket är viktigt. Solen skiner och inte ett moln finns på himlen.

Vi spanar sedan vidare efter fler elefanter men finner inga fler utan åker till en lodge där jag tar ett svalkande dopp i poolen. Sedan åker vi ut till ödemarken där vi ska spendera natten. Vi slår läger och brer ut våra sovsäckar i sanden och sedan är det dags för middag runt brasan. Livet är simpelt, toalett och dusch finns inte och när det mörknar lägger vi oss tidigt.

Nästa morgon far vi två timmar med bil för att leta reda på en ny hord elefanter. Dem har inte projektet sett till på nästan sex månader och det är viktigt att få veta var dem är. Elefanter kan vandra mellan 40 och 60 km på en dag i sökandet efter vatten.

Vi hittar fotspår som vi följer i timmar, men dagen passerar och vi ser inga elefanter. Vi slår läger längs en sanddyna och jag sitter och bara tittar på den vackra naturen och somnar väldigt tidigt.

Nästa dag fortsätter sökandet efter elefanterna och efter två timmar i den heta naturen ser vi honom. En elefanthane som ensam strosar runt och vi följer efter honom ett tag på håll så han inte ska bli rädd. Vi lunchar i flodbädden i skuggan av ett träd under de varmaste timmarna.

Det är ett härligt gäng volontärer och på detta äventyr känner man en stor gemenskap. Det är människor som bryr sig om djur och elefanter och vill jobba för att de ska leva i harmoni med oss människor.

Sista campingnatten är det min tur att ta kökspasset och laga middag till allihop. Det tar flera timmar att förbereda och laga maten över öppen eld. Dagen därpå finner vi inte någon elefant så på eftermiddagen åker vi till en camping där det finns en pool och där badar vi och njuter av kylda drycker. Livet är bra härligt!DSCN0412

Projekt

Fler berättelser

Ebba undervisade på Bali

Jag har nyss spenderat 3 veckor på Bali med volontärresor och jag kan enkelt säga att jag har njutit av varje minut. Att åka dit själv lite nervöst. Det var första långresan jag gjorde ensam. Jag visste heller inte vad

Läs mer »

Sofia på Baby Rhino i Sydafrika

Mitt första intryck När jag anlände på flygplasten i Johannesburg var Gary från projektet väldigt snabb att hitta mig. Han kom fram till mig och presenterade sig. Han hjälpte mig sedan att köpa ett sydafrikanskt sim-kort så jag kunde använda

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev