Reseberättelser

Ebba undervisade på Bali

Jag har nyss spenderat 3 veckor på Bali med volontärresor och jag kan enkelt säga att jag har njutit av varje minut. Att åka dit själv lite nervöst. Det var första långresan jag gjorde ensam. Jag visste heller inte vad

Sofia på Baby Rhino i Sydafrika

Mitt första intryck När jag anlände på flygplasten i Johannesburg var Gary från projektet väldigt snabb att hitta mig. Han kom fram till mig och presenterade sig. Han hjälpte mig sedan att köpa ett sydafrikanskt sim-kort så jag kunde använda

Karin på barnhem i Ghana

Karins resa i Ghana  Här kan ni läsa om Karins upplevelse i Ghana.   GHANA, del 1   Det du kommer att läsa här i mitt flöde framöver kommer att uteslutande handla om min resa till Ghana. Just nu är jag

Teres äventyr med ökenelefanterna

Jösses så spännande och som jag har längtat efter att få göra den här resan och nu helt plötsligt står jag här. Planet har landat i Walvis Bay som ligger längs Namibias härliga kust. Det är ett fantastiskt ökenlandskap

Ett äventyr till Uganda

Egentligen är det inte så mycket vi faktiskt vet. Vår resa började med flyg till Kigali och Rwanda, the land of the thousand hills . Det var en del av världen för oss som vi egentligen inte visste någonting om,

Engla skyddar havssköldpadddor i Costa Rica

Hej! Jag har rest till Costa Rica i somras för att volontärjobba med havssköldpaddor. Det var första gången jag reste själv och det var faktiskt lite läskigt och pirrigt. Själva flygresan gick bra trots många restimmar och flera byten. Det

Medicinsk volontär, Moshi Tanzania

Under flera år har jag varit sugen på att åka som volontär till Afrika. Till en början var det barnhemsarbete som lockade. Men tiden har bara sprungit iväg ibland och det blev tyvärr aldrig av. När jag började plugga till

Chipangali Animal Rescue i Zimbawe

Den 6 mars 2016 blev jag lämnad på flygplatsen i Göteborg. Jag hade väntat på denna stunden i närmare 6 månader och nu var jag äntligen där, början på min livs resa.

2 flygbyten och 24 timmar senare landade jag på

Mitt äventyr i regnskogen

Jag var iväg på en volontärresa i Ecuador på ett Rescue Center. Det är med djur som har varit tama och ska släppas ut senare i det vilda. Vi tog också hand om djur som var skadade och hade dem

6 upplevelserika veckor i Ghana

När jag stod på flygplatsen i väntan på att boarda planet den morgonen i början av februari undrade jag vad jag egentligen gett mig in på. Jag hade aldrig tidigare rest ensam men var inte märkbart nervös. Den nervositet och

Läs mer »

Bland lejon och tigrar i Sydafrika

Mina två månader i Sydafrika och på Big Cats Sanctuary har vart den roligaste och mest lärorika tiden i mitt liv. Jag har fått nya vänner över hela världen, minnen för livet och nya erfarenheter. ​​​​Jag har sannerligen förälskat mig i

Två lite för korta veckor i Ecuador

Jag och en vän bestämde oss för att starta våran vistelse i Sydamerika genom att volontärarbeta i djungeln. Ecuador lät spännande då jag inte visste så mycket om landet. Själv hade jag kollat lite bilder innan vi ankom, men att

Läs mer »

Lina på andra sidan jorden

Så mycket erfarenhet jag fått av bara ca 6 veckor på andra sidan jorden. Anledningen till att jag valde att just resa som volontär från början var för att det kändes tryggt då jag visste att jag skulle åka ensam.

Marias upptäckter i världens största akvarie

Het tacos i majsbröd, sagolika stränder med kristallklart vatten, massa kaktusar och varma ökenvindar är några av de fantastiska minnena från 5 veckor i Baja California, Mexico. Baja California är en halvö som ligger på Mexicos västra kust. Jag bodde

Läs om Emmas tid i mångfaldiga Namibia

Min resa till Namibia Under sommaren 2015 bestämde jag och mina två vänner oss för att volontärarbeta. Vi är alla biologistudenter och valde därför att åka till Afrika, vars fantastiska djurliv lockade. Förberedelserna tog sin tid, vi bokade möten med

Lisa upptäcker Zimbabwe

Att försöka sammanfatta den här resan känns nästan som en omöjlighet. Efter alla nya upplevelser, erfarenheter, lärdomar och möten med människor jag aldrig skulle ha träffat annars känns det nästan inte ens rättvist att försöka ge en sammanfattad version. Men

Läs mer »

Marias äventyr i Moshi, Tanzania!

Det var för 7 år sedan jag bestämde mig för att åka som volontär till ett U-land för att hjälpa behövande barn. Jag kommer ihåg hur jag hörde den hysteriskt skrikande rösten som jag alldeles nyss hållit så hårt i

Isabels äventyr i Costa Rica

Det är skönt att vara hemkommen till Sverige igen. Man behöver inte längre oroa sig för att bli biten av en giftorm, påhoppad av en lösspringande hund eller få allvarliga sjukdomar och solsvedor. Men ändå är det svårt att inte

Läs mer »

Kerstins äventyr i Ecuador!

Under fyra veckor i mars åkte jag till Quito i Ecuador för att arbeta som volontär. Det var bestämt sedan länge och jag såg mycket fram emot resan. Som väntat blev det en helt underbar upplevelse. Jag arbetade på ett

Dennis pandaäventyr i Kina!

Äntligen framme i Chengdu, Kina, efter x antal timmar i luften men ändå förvånansvärt bekväma timmar! Hoppa in i en taxi som tog mig direkt till hostlet för ca 120 kr. Checkade in på hostlet, rummet var bra med en

Läs mer »

Elins äventyr i Gongscheng, Kina!

MITT LIVS ÄVENTYR! Som mitt gymnasiearbete i skolan valde jag att åka till Kina och volontärarbeta i två veckor. Jag bokade resan av organisationen volontärresor och blev mottagen av lokala organisationen i Kina. Jag har alltid älskat att resa och

Kulturutbyte i masaibyn

Från Ängelholm till Köpenhamn för att ta flyget till Schweiz och sedan övernatta på flygplatsen för att på morgonen därpå åka med flyget till Nairobi! Jag glömmer aldrig när planet skulle landa i Kenya, jag blev så exalterad och tårögd,

Läs mer »

Ebba tar del av kulturen i Uganda

”Det är ingen vanlig resa, det är en tidsresa. För det jag möter är inte bara en annan värld, utan också en annan tid och andra förutsättningar.” -Barbara Voors Barbara Voors har helt rätt, det är som en helt annan

En orättvis värld

Jag drömmer om det kristallblå havet. Du drömmer om rent vatten. Jag drömmer om en resa runt jorden. Du drömmer om en resa till stan. Jag vill ha en plats för att komma bort. Du vill ha en plats att

Kent & Edits volontärresa i Costa Rica

Onsdag 7 januari 2015. Det regnade våldsamt i natt. När vi vaknar vid sextiden på morgonen håller det på att bli ljust fast det är januari. I Småland är det kolsvart några timmar till. Vi hör ljudet av något som

Julias volontärvistelse i Ghana

Min volontärvistelse i Ghana har varit varierad och spännande då jag fick chansen att vara på tre barnhem, alla olika. Jag var på två olika i södra Ghana och ett i norra under mina sex månader i landet. Min huvuduppgift

Rebecca undervisade i Costa Rica

Efter min första natt i Costa Rica på ett B&B i San José var det dags att ta bussen till Jaco och min värdfamilj. Eftersom jag valt att resa under landets regnperiod är det väldigt varmt och svettigt, men otroligt